Rozhovor s Indim
Rozhovor s Michalem "Indi" Dokoupilem
Motorelax: Začneme Manem... Jak ses aklimatizoval na Manu, to je svět jen asi pro mistry, nejnáročnější okruh světa.
Michal Dokoupil: Aklimatizace začala už v listopadu, protože jsem začal trénovat na simulátoru trať, ale to se týká jen paměti. Dorazili jsme na Man časně ráno a první, co bylo na přivítanou, nebylo zrovna podle mých představ. Celník nás zvážil i s dodávkou a hlásí, že je přeložená o 600 kilo a že vyložíme 600 kilo, nebo že na půdu Manu nevstoupíme. Tak jsme museli vyložit 600 kilo a pak se jelo dál. Měl jsem s sebou civilní motorku GSXR 750, a tak jsem hned druhý den vyrazil na trať a to jsem dělal tak třikrát denně a přijeli jsme týden před oficiálním tréninkem.Tak jsem si to krásně najel a byl jsem "ready" na závodní motorku. Už když jsem jel na GSXR, tak jsem si přál jet na uzavřené trati bez aut a omezení rychlosti, to je jasné. Při prvním oficiálním tréninku jsem měl velký respekt k trati a nechtěl jsem udělat žádnou chybu hned na začátku, a tak jsem zrychloval pozvolna.
Motorelax: víme, že jsi byl na Manu nejlepší z "rookies", tedy nejlepší nováček. Jaký z toho máš pocit?
Michal Dokoupil: Byla to pro mě především velká pocta a byl jsem hodně překvapený. Vůbec jsem nečekal, že se mi podaří být ten nejlepší nováček na tak náročné traťi, jakou Man bezesporu je.
Motorelax: Podle expertů je téměř nemožné poprvé zajet na Manu nejlepší časy nebo výsledek. Myslíš, že se ti dařilo, nebo je to otázka talentu? Není to otázka na tělo, ale poprvé na Manu jsi dokázal neuvěřitelný výsledek.
Michal Dokoupil: No, já si o tom myslím, že je to velká otázka talentu, ale hlavně je to o přípravě a soustředění se na jízdu. Tím, že jsem trénoval a byl jsem maximálně koncentrovaný na jízdu, se mi asi podařilo zajet tak dobré časy. Závodu na TT jsem podřídil celý svůj život a je to pro mě ten nejdůležitější a nejtěžší závod na téhle planetě.
Motorelax: Je fakt, že jsi nebyl z našich na Manu první, jezdil tam Franta Šťastný a Jawy, CZ, určitě jsi jel přesně v jejich stopách. Myslel jsi na ně?
Michal Dokoupil: To si piš, že jsem na ně myslel. Franta byl a je můj vzor a inspirace v závodění na Manu a přírodních tratích. Myslel jsem na něj, když jsme odjížděli, a pak průběžně celou dobu na ostrově. Hodně jsem myslel na Petra Hlavatku, protože jsem se setkal před Manem s Petrem Javůrkem, který na Manu byl s ním a nechal mu tam umístit krásnou vzpomínku v podobě náhrobku a celý náš tým mu tam za Petra a za všechny položil věnec na památku. Hodně jsem na něj myslel, když jsem se řítil po trati kolem místa jeho smrtelné nehody.
Motorelax: Takže jsi mrknul na všechny naše, kteří jeli před tebou, to je super!!! Máš v plánu vrátit se na Man?
Michal Dokoupil: Už mám poslanou přihlášku do třídy Superstock, Senior TT, Supersport. Tak doufám že to vyjde. Samozřejmě jedu s AIR Kawasaki.
Motorelax: Teď se vrátím k našim tratím. Jaký je v tom rozdíl - Hořice a Man?
Michal Dokoupil: Rozdíl je samozřejmě velký a těžko se dá nějaká trať porovnávat s TT Mountain Corse. To je naprosto jiná jízda a rozdíl je patrný hned v první sekci po startu, kdy letíš na Supersportu 600 ccm naplno, na šeststku, letíš několik vteřin vzduchem a to se opakuje pořád na několik způsobů. Trať je plná slepých zatáček a je hodně rychlá. Hořice jsou takový sprint, kdy se člověk vyždíme za 20 minut a nemá sílu na nic. Man je dlouhá a náročná trať .
Motorelax: Takže Hořice chtějí dokonalou fyzičku?
Michal Dokoupil: To rozhodně ano a hodně lidí to po proválené zimě podceňuje, ale rozdíly jsou patrné hned po závodu. Ten, kdo se dobře připraví, tak vydrží tahat a brzdit tvrdě až do konce a naopak ke konci se musí tahat co nejvíc. Je potřeba si šetřit sílu na finiš. Já to zažil v Hořicích už mockrát. Vedl jsem závod a ti za mnou se vyváželi a odpočívali na konec závodu a pak mě předjeli. Tomu se budu snažit vyhnout tento rok. Ale bude to těžké, nebýt vpředu, protože se to nesmí přetaktizovat a mohlo by se stát, že vám špička ujede a to je konec.
Motorelax: V Kyjově máš spoustu přátel, byl jsi „dominátor" a jsi přeborník klasických okruhů…
Michal Dokoupil: Moc přátel,to ano. A v Kyjově to mám moc rád a baví mě tam závodit, jsou tam super fanoušci. Dalo by se říct, že jsem nultý mistr přírodních okruhů. Jsem moc šťastný, že jsem přispěl svojí troškou do mlýna a mistrák mohl vzniknout oficiálně. A teď jsme druhá země na světě, co má tento seriál závodů na klasických tratích. A to je super počin. Proto možná stojí za to žít v Čechách.
Motorelax: Kyjovjáci se tě moc váží, jsi pro ně prostě jednička. Taky párty a čelenka „Indi"…
Michal Dokoupil: Tak ono to patří k sobě. Show must go on! A lidi to mají rádi, tak proč jim to nedopřát?
Motorelax: Proto budeš na titulní stránce z Kyjova. Chceme to! :-)))
Michal Dokoupil: JJ, to je dobře, to mě moc těší. A je to pro mě velká čest a závazek v jednom. Teď už musím vždy předvést pořádnou jízdu, abych ukojil Kyjováky. :-) Ale oni jsou moc fajn lidi a jsou stejně prostí a upřímní jako já a to mi vyhovuje.
Motorelax: Jsi sice „Pražák", ale jsi dokonalý „tavič", máš podporu všude. Teď přejdeme na Moto2. Opravdu chceš jezdit tento seriál? A jak se díváš na motodromy?
Michal Dokoupil: Ne, to je asi nepochopení. Moto 2 nejedu, jen si doma stavím vlastní moto 2.
Motorelax: Je problém, abys jezdil Moto2? Myslím svět.
Michal Dokoupil: Nikdo mi nedal angažmá. Kdyby bylo, tak to klidně vyhraju :-))) Zatím mám angažmá na rok 2010 u AIR KAWASAKI na přírodní tratě v Irsku, Česku a možná i jinde.
Motorelax: Zajímá mě třeba jedna věc. Někdo vypadne pro zranění. Nemáš možnost kontaktovat určitou stáj?
Michal Dokoupil: To bohužel nemám, ale jsem připravený pro každou špatnost.
Motorelax: Třeba teď WSBK. Někdo je zraněný, je volné místo…
Michal Dokoupil: Hmmm, tak sem s ním!!! :-))
Motorelax: Přejdeme jinam. Čtenáře třeba zajímá, kolik tě stojí sezona. Pokud to není tajné. Bereme to tak, kolik dáš ze své kapsy.
Michal Dokoupil: Tak to se mění s časem a taky s výsledky to má hodně co dělat. Když jsem začínal, tak jsem všechno platil sám, ale to je dnes naštěstí už minulost, protože to už bych to nemohl dělat. Teď mám díky sponzorům hodně věcí na motorku zadarmo a nemusím platit za boty, kombinézu, rukavice apod. Ale stejně mě to pořád stojí hodně peněz a není to jednoduché zaplatit si účty a ještě si postavit dobře fungující tým lidí kolem sebe na závody. Teď už jsem profesionál a snažím se vyhrávat. A čím víc vyhraju, tím méně platím za závody, a to je hodně různé. Nedá se to jednoznačně říct, protože opravdu jde o faktor vítězství a můj úspěch. To vytváří ten správný tlak na moje nervy, když závodím.
Motorelax: Pak máme na našem webu banner Těrlického okruhu, jsi tam, sice maličký, ale velký"… Co si myslíš o Těrlicku? Je to fantastický okruh.
Michal Dokoupil: Jsem moc rád že se Těrlicko obnovilo a jede se tam znovu. Je to krásný a rychlý okruh, který má rozhodně co nabídnout jak jezdcům tak i divákům. Pro diváky spousta místa a pro jezdce také. Atmosféra je špičková a jezdím tam moc rád. Budu tam i tento rok, ale to je ještě daleko.
Motorelax: Z klasických okruhů doma... Který je tvůj nejoblíbenější?
Michal Dokoupil: Mám rád všechny, protože každý má svoje specifikum a na každém se cítím jinak, ale vždycky dobře. Myslím, že nejlepší jsou asi Hořice, pro svoji technickou náročnost a převýšení na trati. Je to jedna z nejkrásnějších tratí, co znám, ale až po Manu.
Motorelax: Samozřejmě chceš na Man.....
Michal Dokoupil: Tak to je snad jasné... Už se na to moc těším. Přihláška je už dávno poslaná a už se jen čeká na potvrzení.
Motorelax: Máš z nějakého okruhu nebo zatáček skutečný respekt nebo strach? Někde je přece něco, co nesedne.
Michal Dokoupil: Respekt mám všeobecně ke každému okruhu, na kterém jedu závod, protože každý okruh se stává nebezpečný ve chvíli, kdy jedeš rychle a na hraně, ale konkrétní strach a velký respekt mám na Bry Hill, když tam letím, plná šestka a pak na pár místech na TT, protože tam jsou ty nejzáludnější zatáčky na světě. U nás to celkem jde a neskáče se jako tam za Kanálem.
Motorelax: V Hořicích je i les a záludné zatáčky, říká se tomu „Malý Man".
Michal Dokoupil: To je takové hodně nadnesené, protože na Manu to je trochu něco jiného. V Hořicích je to sprint v maximálním tempu a nikde se nedrží plný plyn tak dlouho jako na Manu. Man je více o soustředění jednotlivce, v Hořicích hlavně rozhodne tlačenice po startu a pak jezdci o kolo.
Motorelax: Ještě otázka k MotoGP… Koho tipuješ na mistra?
Michal Dokoupil: Valentino Rossi, samozřejmě!
Redaktor: Christian Salvesen
Foto: Igor Daněk
zdroj: kyjokr